Period lewat, UPT masih negatif

Sebelum sah aku tahu yang aku ni mengandung, tak ada langsung ciri-ciri jelas yang meyakinkan diri aku bahawasanya aku sedang hamil. Tak ada. Tak muntah, tak mual, tak ada sakit itu ini. Memang tak ada.

Tambah membuatkan aku rasa tak mengandung, bila period lewat seminggu. Aku dah buat UPT (Urine Pregnancy Test) atau dalam bahasa Melayu nya, ujian kehamilan. Eh, macam memandai je aku. -.-

Tapi keputusan UPT yang aku dapat adalah negatif. Maknanya tak mengandung. So, masa tu aku cuma syak hormon aku mengada-ngada sikit. Tu yang period lambat acah-acah aku mengandung. Lepas dapat keputusan yang negatif itu, sejujurnya aku kecewa sebab perasaan nak jadi mak-mak tu membuak. Pengajarannya, jangan over excited sangat. Nanti sendiri terluka. Macam aku. Tskkk!

Selepas seminggu tu, aku rileks lagi. Dari hari ke hari tiap kali ke tandas, aku minta-minta supaya bersih je dari apa-apa spot. Red spot ke, brown spot ke. Pleaselah aku kata. Mengharap lagi rupanya. Dan alhamdulillah. Masuk dua minggu period lambat, tak ada apa-apa spot ditemui. Clean and clear.

Tapi dalam masa yang sama, aku tak ada signal mengandung. Aku pun dah mula risau dengan diri aku ni. Apesal lah kau diri. Kalau pregnant, katalah pregnant. Kalau tak, janganlah bagi aku mengharap. Masa lewat 2 minggu tu, aku ajak suami pergi klinik. Tapi suami kata, kita tunggu dulu. Aku pun sebagai isteri yang mendengar kata, akurlah juga.

Dah lewat 2 minggu 5 hari tu, aku terus buat UPT awal-awal pagi. Masa nak buat tu, aku dah bisik dalam hati. Kalau masih negatif juga, kena redha rezeki nak ada anak yang comel macam aku belum sampai. Slowly aku buat UPT tu. Moment masa nampak dua jalur yang terang lagi jelas itu memang tak dapat aku gambarkan melalui kata-kata. Bahagia dia, Allah je yang tahu. Menggeletar tangan aku masa pegang UPT tu. Mandi pun tak basah, asyik senyum je manjang sambil fikir "aku mengandung ke? ada baby dalam perut aku ke?"

Haa, itulah penangan dia. So, lepas ni bagi anda-anda yang lewat seminggu period tu tapi bila check UPT negatif. Bersabarlah. Tetap berjaga-jaga. Jangan buat kerja berat. Jaga diri. Kadang tu, seminggu memang tak nampak. Cuba lagi lepas dua minggu. Apapun, lain orang. Lain cara dia. Teruskan berusaha. Cari ikhtiar. Rezeki takkan bergolek kalau kita tak usaha.

posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »

10 Comments

Click here for Comments
Puan Shana
admin
August 14, 2017 at 12:56 PM ×

Hi tia.. Nak tnya.. Sepanjang missed period 2 mnggu tu ada bersama suami x atau stop dulu utk pastikan kandungan baik walaupun masa tu belum tahu awak pregnant?

Reply
avatar
Anonymous
admin
November 5, 2017 at 10:35 PM ×

Saya 3 bulan x period sis tapi masih negative

Reply
avatar
November 6, 2017 at 10:27 PM ×

Wish me to
Situasi sama mcm tia... Tapi still dlm tanda tanya....

Reply
avatar
Anonymous
admin
December 3, 2017 at 3:36 PM ×

Dah 10 Hari lambat ni....huhu..4 tahun tggu......Semoga Ada rezeki

Reply
avatar
Unknown
admin
January 6, 2018 at 3:27 AM ×

Mcm mne sis? Dah ade ke?

Reply
avatar
Unknown
admin
January 24, 2018 at 8:18 PM ×

assalamualaikum sis sy ikot kn da 2bln lebih x period n 22 hb ni da period n hari kedua laa tp still -ve knp ehh

Reply
avatar
Anonymous
admin
January 31, 2018 at 6:27 PM ×

hai sy alia...

piyed sy memg regular. tpi bulan ni sy da 12 hari delay piyed. tpi 3 sblm tarikh piyed, sy ade spot darah merah. Dan waktu sptutnye piyed tapi tetap Tak piyed...lpas 4 hari delay piyed, sy ad spot coklat..sikit..Dan brlnjutan sampai sminggu. then clear..tpi nyilu kat pinggang n cramp KT prut tu memang ade ..sblm tu pnah upt, tapi -ve ...lg dua hri sy test upt lg..kot² double line ...guys, doakn sy ye

Reply
avatar
Anonymous
admin
February 14, 2018 at 12:51 PM ×

T_T doakan saya juga... saya dah sebulan x period.... pg td check upt t still negatve... ermm... simptom2 yg mennjukan preggy tu mmg xde langsung... sungguh tertanya tanya... preggy ke dope... kalau ye katakan ye kalau x saya boleh laa g Umrah,,, dua dua saya nk.. kalau xde rezeki bby mgkin rezeki nk g umrah inshaALLAH tahun ni... kalau ada rezeki baby alhamdulillah.... doakan saya... :(

Reply
avatar
Anonymous
admin
April 13, 2018 at 6:21 PM ×

Mcm sya skrg ni.tu sya try search kot2 ada yg pglaman sma.nk sdapkn hati yg tgah kecewa ni..hehehe..tgok2 ada..sya dh 2 mggu lewat period..kt rumah pun dah check 2 kli -ve. tdi pgi pi klinik ksihatan..doc scan xnmpk apa2..dia buat upt pun still -ve..hope ada good news lps nI..sbb last year ggur bby dh 13weeks..doakn sya yaa..

Reply
avatar
Unknown
admin
December 23, 2018 at 12:20 AM ×

em. baca komen. ramai juga yg delay period tapi negatif upt. sy pun, tercari2 blog ttg lewat period upt negatif, sbb ikut dah lewat seminggu, xpenah pun miss period atau delay lama2 camni, yela mengharap sgt pun xleh juga.. nak tggu lagi period ke x ni.. mengandung ke x ke.. sbb xtahu kena tggu dan check.. semoga ada berita yg baik tuk saya n suami.. amin..

Reply
avatar