11 Minggu : Check Talasemia dan Scan Baby

Tadi aku ada pergi klinik. Nak ambil darah untuk check Talasemia. Ni semua sebab masa appointment pertama tu lah. Nurse detect HB aku 7.6 saje okey. Tapi serius aku tak ada masalah nak pitam ke, sakit kepala ke. Eh, sakit kepala tu adalah. Cuma tak serius sangat. Sakit-sakit manja gitu. Kalau keletihan tu, yes. Aku memang rasa letih gila. Kalau boleh, nak baring je.

Selain daripada simptom di atas, yang lain aku okey. Tu lah nurse tanya. Apasal darah rendah? Mana aku nak tahu kan. So, lepas 2 minggu tu. Jumpa nurse balik, check darah. Okey. Ada peningkatan sikit. Daripada 7.6 ada naik 8.2. Naik sikit je tapi aku over excited betul. Tu pun sebab aku celuih nak makan ubat. Berapa kali skip. Suami bising aje tanya dah makan ubat belum.

Nurse kata, semua aku okey. Darah putih, and ada apa lagi tu aku lupa dah. Haa, okey. Cuma nak bagi comfirm lagi aku ada Talasemia ke tak. Kalau ikut sejarah keluarga, memang tak ada yang bawa Talasemia ni apatah lagi penghidap. Tapi tu lah. Tak boleh nak assume sangat. Kena juga pergi double comfirm. So, dalam minggu depan macam tu baru boleh dapat keputusan. Aku harap, semuanya baik-baik.

Memandangkan dah sampai klinik, aku terus minta doktor untuk scan. Sebab, kalau ikut perkiraan kalendar dalam handphone aku ni. Kandungan dah berusia 11 minggu. Kalau ikut bulan, dah masuk 2 bulan 3 minggu. Dah nak dekat end of first trimester. Alhamdulillah. Cepat sungguh masa berlalu.

Biasalah, hati mak mana tak risaukan keadaan baby dia dalam perut kan. Nak-nak pula aku punya nafsu makan ni, Ya Allah. Bila nafsu tengah melonjak nak makan itu ini, sampai tak tengok kiri kanan dah. Main bantai aje. Lepas dah kenyang, barulah nak ada perasaan risau, tetiba datang rasa bersalah. Amboi. Tapi aku selalu berdoa semoga baby dalam perut ni sihat dan kuat macam mama dia.

Sebelum ke klinik tadi, aku bantai minum air putih satu setengah cawan. Sebab aku ada baca masa google, kalau nak scan pastikan minum air bebanyak. Supaya senang nak scan. Memang gile ah. Tak sampai setengah jam, aku dah rasa nak terkucil. Tapi kena tahan kejap sebab nak tengok baby kan. Dan alhamdulillah, masa scan tadi doktor cakap kejap je dah boleh nampak. Jantung baby pun okey. Cuma tak nampak jelas sangat.

Ni kali kedua aku scan. Masa mula-mula scan dulu cuma nampak dot kecil je sebab kandungan baru 6 minggu. Sekarang dah masuk 11 minggu, nampak saiz dah makin membesar. InsyaAllah. Semoga anak mama sihat dan membesar dengan elok ye.


posted from Bloggeroid

Previous
Next Post »

1 Comments:

Click here for Comments
Pha Is
admin
August 29, 2016 at 10:30 AM ×

amiin..

Congrats bro Pha Is you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar