Diploma Pengajian Perniagaan (DBS) di UiTM

Saya baru tau yang student lepasan Pra-Diploma dah boleh check course apa yang kami dapat memandangkan result untuk final exam baru-baru ni dah pun diumumkan. Dan alhamdulillah saya dah lepasi saat-saat itu.


Saya ditawarkan program (BM111) Diploma Pengajian Perniagaan in English Diploma Business Studies.


Cuma , lepas saya tanya kawan-kawan seperjuangan masa dekat kampus Tawau dulu. Ramai yang dapat banking. Tetiba hati saya macam di cucuk sikitlah. Kenapa dengan program yang saya dapat ni? Susah ke? Peluang pekerjaannya sikit ke?


Sempat juga saya search di google kot-kot ada blog yang pernah ada cerita pasal program yang saya ambik ni kan. Yang saya jumpa forum je. Lepas baca perbincangan dekat forum tu , memang saya ada sikit risau lah.


Nak tukar program , memang tak boleh dah. Takpelah. Bila saya fikir-fikir , saya sepatutnya bersyukur sebab dibagi peluang ni. Kalau nak ikutkan , ramai lagi yang memohon tapi tak dapat. InsyaAllah. Kalau Allah nak bagi rezeki , dekat mana-mana pun boleh. Yang penting ilmu yang saya akan dapat lepas ni.


03/06/2012 dah start mendaftar. Doakan saya ye.

Previous
Next Post »

17 Comments

Click here for Comments
Raudhah
admin
May 12, 2012 at 7:21 AM ×

BM is a lil bit tough tapi kalau rajin membace, rajin wat akaun, senang je. mane ade blaja sumenye senang.mesti susah2 dulu, senang2 kemudian . gudluck friend :)

Reply
avatar
Hidayah
admin
May 12, 2012 at 9:20 AM ×

course apa pun takpe .
pastikan result tu flying colours.

nak maintain four flat mungkin
payah tapi tak mustahil.

ingat Tia , belajar rajin-rajin.
(AMARAN KERAS KAKAK PADA ADIK)

;)

Reply
avatar
Unknown
admin
May 12, 2012 at 9:27 AM ×

Tia, akak dulu belajar DBS juga dekat uitm shah alam before cont my bachelor. Business studies adalah menyeluruh..kita belajar pelbagai aspek dalam bidang business, dari economy, law, finance, management and keusahawanan... so peluang lebih terbuka luas.. while banking, pengkhususan cuma di bahagian kewangan.. banking pula agak susah sebab subject finance dia tough... so business studies is the best la.... good luck k.. :)

Reply
avatar
maszull
admin
May 12, 2012 at 9:51 AM ×

assalamualaikum Tia...tahniah yer

Reply
avatar
ary_lee
admin
May 12, 2012 at 6:59 PM ×

dulu ary nak amek bisnes tapi ibu xbagi..
ary dipaksa amek akaun..
ary tempuh juga walaupun xminat..
huhuhuhu...

Reply
avatar
Unknown
admin
May 13, 2012 at 2:37 AM ×

Tahniah Cik Tia :D

Reply
avatar
Anonymous
admin
July 18, 2013 at 4:40 PM ×

assalamualaikum akak.. skrg ni sy tgh confuse nk pilih course utk penerapan ke diploma.. sy minat matematik, sy lemah menghafal..
sy igt nk ambil banking tp sy trbaca komen Eny Yusnizar, subject finance susah..
kalau pengurusan perniagaan ada 3, pengurusan perniagaan,pengurusan perniagaan (insurans) dgn pengurusan perniagaan (pengangkutan).. apa beza ketiga2 ni?
hehe.. maaf byk bertanya.. boleh akak berikan saya apa-apa cdgn? sy confuse nk pilih course utk penerapan ke diploma.. :)

terima kasih... (SHIMA)

Reply
avatar
Damn Nations
admin
May 19, 2014 at 7:16 PM ×

Tahniah!!!! Ok la kos ni.. byk peluang kerja.. Senior saya blh je kerja d bank.. Nak cakap lbh saya x tau sbb ambil degree akaun.. Good luck.. yeah... UITM d Hatimu

Reply
avatar
Anonymous
admin
August 2, 2016 at 4:13 PM ×

assalamualaikum akak.. skrg ni sy tgh confuse nk pilih course utk penerapan ke diploma.. sy minat matematik, sy lemah menghafal..
sy igt nk ambil banking tp sy trbaca komen Eny Yusnizar, subject finance susah..
kalau pengurusan perniagaan ada 3, pengurusan perniagaan,pengurusan perniagaan (insurans) dgn pengurusan perniagaan (pengangkutan).. apa beza ketiga2 ni?
hehe.. maaf byk bertanya.. boleh akak berikan saya apa-apa cdgn? sy confuse nk pilih course utk penerapan ke diploma.. :)

terima kasih... (SHIMA) **same question**

Reply
avatar
Unknown
admin
November 1, 2016 at 2:11 PM ×

Assalamualaikum. Nak tanye kos Bisnes utk diploma uitm ni ade practical tak? Sbb ramai kate kos ni takde practical n susah nak dpt keje. :( tolong sy :)

Reply
avatar
Unknown
admin
November 17, 2016 at 7:04 AM ×

waalaikumussalam. ha'ah dik. untuk kos bisnes ni, takdr practical. jangan risau. ada je kawan akak, lepas habis diploma terus dapat kerja. yang penting usaha untuk apply dekat mana-mana. takde jaminan, adik buat practical confirm dapat kerja. all the best okey :-)

Reply
avatar
Anonymous
admin
November 18, 2016 at 6:03 PM ×

Assalamualaikum .. nk tnye subjek untuk dip pengajian perniagaan insurans uitm lendu melaka dari sem 1 hingga sem 5 ape eh kak . Pls reply :( . Saye nk sambung belajar ke uitm lendu lgi beberape hari .. tapi takut sub ni susah dan x boleh bawa ...

Reply
avatar
Unknown
admin
November 18, 2016 at 10:44 PM ×

waalaikumussalam. boleh check dekat link ni ye dik.

https://melaka.uitm.edu.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=53

Reply
avatar
Unknown
admin
April 4, 2017 at 1:26 PM ×

So mcm mana, akaun oke x sepanjang belajar ni??? Sbb sy konfius samada nk mohon akaun atau perniagaan ni

Reply
avatar
Unknown
admin
April 4, 2017 at 1:29 PM ×

Akaun camana oke x.. Hehe sy nk sambung sana inshallah.. Boleh storykan sikit mcm mana sepanjang bljr acc

Reply
avatar
Unknown
admin
April 4, 2017 at 1:30 PM ×

Mcm mana study acc setakat ni oke x.. Sbb konfius lagi ni.. Minat akaun tapi boleh tlg story sikit study mcm mana tq

Reply
avatar
Anonymous
admin
October 31, 2017 at 1:37 AM ×

Akak if ada any nota or ada apa2 yg berkaitan diploma pengajian perniagaan yg akak still simpan boleh lah bagi kat saya ni email saya myza1101@gmail.com terima kasih 😀 .saya dapat bidang ni juga dekat kk 😊

Reply
avatar